Tid til Babyshower
Terminsdatoen nærmer sig og der er en særlig spænding i luften der nærmest er magisk omkring den gravide. Der er også dage hvor den gravide oplever humørsvingninger, er træt, har kvalme, ondt i ryggen, bækkenløsning eller på andre måder er plaget af graviditets gener. Lige meget hvad den vordende mor gennemgår af fysiske og hormonelle op og nedture, så er der en ting alle gravide har særligt brug for i tiden op til fødslen: lidt ekstra omsorg. Dette kan gøres på mange måder. Et af dem er igennem babyshower, hvor den gravide får et “brusebad” af kærlig opmærksomhed, omkring både hende og den lille der vokser indeni, igennem en lille eller stor og hyggelig fest.
Babyshowebox til den gravide
Den perfekte gave til kommende mor. Vælg mellem lille eller stor box. Spar op til 925 kr., når du køber den store box.
Guld babyshower pakke
Lækker pakke med tallerkner, servietter, ballonner, konfetti og meget mere. I flot guld tema for at gøre jeres babyshower festlidt
Mere om Babyshower
Et godt tip er altid at stikke en finger i jorden om din venindes ve og vel, inden du planlægger festen – er hun et godt sted i sin graviditet? For nogle kan det være overvældende, hvis man ikke er på toppen i sin graviditet, at komme igennem sådan en fest. Er man dette sted i sin graviditet kan det være rart at forberedes på hvad der skal ske, for at kunne hvile inden og have overskud til at hygge sig i det.
Hvis dette er situationen så ikke tænk at festen skal aflyses, men forbered den gravide på hvilken dag i kommer, og evt. lad hende være med til at forme festens indhold, som i udfører. Ønsker hun absolut ikke en fest arrangeret så er man selvfølgelig den gode og forstående veninde/ familie medlem/ kollega, der respekterer dette.
Et alternativ kunne i så tilfælde være at festens planlægger i stedet for kommer forbi med en lille opmuntrings kurv og et sødt kort fra gæsterne til den gravide. Dette ville varme et hvert hjerte. Har den gravide en kæreste/ mand så forhør dig eventuelt med den bedre halvdel, inden I planlægger dagen, hvis du er i tvivl.
Hvis alt er som det skal være, og der er givet grønt lys fra den nærmeste med-vandrer, så kan du glæde dig til at læse videre her. Nedenunder kan du nemlig læse alt det der skal til, for at denne dag bliver uforglemmelig.
Babyshower historie
“Babyshower” eller “showers” er en tradition vi har adopteret fra USA, og er kommet til at holde af. Babyshower stammer tilbage fra det tidlige 1900-tal hvor der blev afholdt små såkaldte teapartys. Kvinderne samledes i hjem eller i byens parker omkring den gravide. Her mødtes de for at give den kommende mor gode råd og gaver. Oprindeligt var ideen at hjælpe den lille kommende familie med at skaffe de ting de manglede, til det ufødte barn.
I Danmark tog det lidt tid inden vi turde at tage denne tradition til os. Dette skyldes først og fremmest danskernes forestilling om at det bringer uheld at modtage gaver inden barnet er født. Denne myte er dog ved at være aflivet, og det er derfor blevet mere og mere udbredt både i Danmark, Europa og resten af verden at afholde “babyshower”.
Begrebet er blevet verdenskendt igennem film og serier som “Father of The Bride 2”, “sex and the city”, “Beverly Hills 90210”, sociale medier og meget andet. Tidligere har vi manglet en udtryksform for hvordan vi som venner og familie deler den gravides begejstring over den kommende baby. Vi kan nu takke amerikanerne for at have givet os denne mulighed for, at kunne glæde os sammen med den vordende mor og sammen give hende en uforglemmelig oplevelse.
Variationer
I USA er de kendt for at være mangfoldige og farverige i forhold til fortolkning af traditioner. Dette gælder også “babyshowers”, hvor det forekommer at det også holdes for mænd/den vordende far. Dette har endnu ikke vundet indpas i Europa, men denne ide er herved givet videre til inspiration for det europæiske folk. Det er jo faktisk ligeså stort at blive far som mor, blot til eftertanke
Babyshowers afholdes ene og alene for at forkæle den gravide, inden hun indtager rollen som mor. Efter at være blevet mor kan tiden til venindehygge være svær at finde oven i manglende søvn, amning, gråd og bleskift. Babyshower vil være en historisk dag med skønne minder at kigge tilbage på for den gravide. “Den dag” hvor hun sammen med sine nærmeste satte et punktum i en lang historie om den unge frie kvinde, singlelivet, parforholdet bestående af “mig og dig” og hvad de sammen har oplevet af skøre og sjove ting.
Samtidigt bliver dette dagen der bliver startskuddet for en ny historie. Historien om den unge kvinde der snart bliver til mor, om ansvaret og den ultimative, ubetingede kærlighed til et andet menneske der snart får lov til at udfoldes. Hvor tiden ændres fra mig, mit, dig og mig til os og vores. Hvor parforholdet også skal rummes i familielivet og samhørighed på et dybere plan. Det er dagen hvor der bør skrives de første sider i gæstebogen og hvor gode råd og opmuntrende ord bliver dyrebare og meget værdifulde. Det skal være en dag med plads til at snakke løs om babyer og børn, men også om bekymringer og forventninger.
Babyshower gaver
Ordet “shower” stammer oprindeligt fra USA og kommer af, at formålet med disse fester var at overøse de kommende forældre med gaver og penge som hjælp og støtte til den kommende familieforøgelse. Den amerikanske tradition i forhold til at overøse mor og baby med gaver, kan for mange også være et vigtigt indslag ved de danske fester af denne slags. Der af ordets sidste del ”shower”, der hentyder til den gaveregn, som af flere forventes ved denne lejlighed. Dermed ikke sagt at dette ikke kan undlades. Her er der plads til at skabe sine egne traditioner, da det stadigvæk er et koncept under udvikling i Danmark.
Diaper Cake
“Diaper Cakes” eller “ble-kage” er dog en almindelig, traditionel og festlig gave/indslag til et babyshower. Denne gave består af sammenrullede engangsbleer eller stofbleer og behøver ikke at indebære en stor udgift. Bleerne opstilles i lagkageformation. Slutresultatet er at den kommer til at ligne en dåbskage eller bryllupskage. De sammenrullede bleer samles i sløjfebånd, opstilles i etager, pyntes med alt muligt småting til babyer, såsom rangler, sutteflasker og sutter. Dette er typisk hovedgaven/blik fanget ved et babyshower. En “Diaper Cake” afspejler gerne et emne eller tema til festen og gives typisk som det første til den gravide.
Tænker i “diaper cake” mere som et festligt indslag, end en gave og er gaver dit eller den gravides primære kærlighedssprog, så er der ingen regler for, hvor meget du skal give for som gæst. Her er det kun fantasien der sætter grænser. En gave der varer lidt længere kunne fx. være en god gerning, som at komme med aftensmad efter fødslen, give gavekort til massage, fylde fryseren med mad og kager, tilbyde hjælp til babypasning, oprydning eller indkøb? Kun fantasien sætter grænser. Skriv din gave ned på en fin seddel og pak den smukt ind. Dette vil glæde enhver gravid og her er det rigtigt meget tanken der tæller, og det varmer længe efter gaven er givet og brugt.
Overvejselser
Den første overvejelse inden du beslutter hvad du vil give, bør være hvad den kommende mor vil blive mest glad for. Der vil højst sandsynligt komme rigeligt med tøj og udstyr til baby i barselsgaver, så måske vil en lækker creme, et gavekort til hendes yndlingscafé, efterfødselstræning, gavekort til take away eller en middag med dig bringe større glæde? Det kunne også være et abonnement på en babykasse, så den vordende mor ikke skal tænke på indkøb af bleer og de ting i ellers vælger i kassen, den første tid når baby kommer. Er du den kreative type vil enhver mor elske noget unikt til sin baby. Fx. et hæklet eller strikket baby tæppe, en hæklet uro til vuggen eller en hjemmelavet strikhue til baby?
Køb udstyr i gave
Bliver fristelsen alligevel for stor, når du står begravet i udstyr og babytøj i små, nuttede størrelser i babyafdelingen i Magasin? Vi inspirerer dig gerne med gode gaveideer, både til baby og mor, på dette link evt. kan du glæde den gravide med en babypakke der tilsendes hver måned. Husk at tilpasse gaven efter den gravides ønsker. Hvis du ved at den gravide gerne selv vil udvælge sig de helt rigtige ting til sin baby, kan det være en god ide med ”neutrale” gaver som gavekort, babybadekar, stofbleer, legetøj eller et babytæppe i en neutral farve.
Er hun typen der elsker store og praktiske gaver så slå jer sammen til en dyrere gave. Herunder f.eks. en god autostol, højstol, puslepude, flot uro, himmel til vuggen, aktivitetstæppe, en lækker vugge eller lignende. Er hun en type der sætter stor pris på minder og affektionsværdien så vil ”Barnets bog” være en god ide. Et gavekort til fotografering af den gravide mave og efterfølgende den nyfødte baby og mor vil helt sikkert også blive et dejligt og evigt minde hun vil huske og takke jer for.
Hvis du tænker at det bliver for omstændigt at samle penge ind fra en større flok, så kan følgende gave ideer findes I den mere overkommelige prisklasse. Evt. kan i også tage et kig på vores side om babytøj.
Babyshower tidspunkt
I Danmark kender vi denne festlige begivenhed som en hyggelig dag der skaber glæde og positive forventninger, til den lille baby der er på trapperne. Normalvis afholdes denne fest en måned eller to inden den forventede fødsel – altså i det sidste trimester. Det gør man, fordi det ofte er her, kvinden kan føle sig lidt nervøs og ængstelig over hele fødslen og sin kommende titel som “mor”.
Hun vil her typisk have brug for ekstra støtte og kærlighed fra sin venindegruppe og familie, der lige kan minde hende om, at det hele nok skal gå og at de er der sammen med hende hele vejen. Ud over dette handler det også om at risikoen for, at noget med graviditeten går galt, er væsentlig lavere i de sidste par måneder end i de første. Arrangementet kan både afholdes ved ankomst af det første, andet og tredje barn – dette er der ingen ‘regler’ eller normer for.
Start planlægningen med at finde en dato, hvor flest muligt kan komme, så du har masser af tid til at planlægge festen. Husk at melde klart ud hvis det er et ”surprise” babyshower, så der ikke pludselig er nogle der fortæller den gravide noget om festen. En god ide i denne proces vil være en Facebook gruppe. Her skal den gravide selvfølgelig ikke inviteres med, hvis det skal være en surprise fest. I gruppen kan der evt. lægges op til en afstemning om forskellige datoer. Ud fra denne afstemning vælges den dato med flest deltagere. En anden mulighed er at starte med at kontakte de nærmeste veninder og familie. I kan vælge at finde den dato hvor i alle kan komme. Dem der er knapt så nære veninder/kollegaer/familie kan herefter inviteres på den fastsatte dato.
Surprise eller ikke
I USA vil babyshower afholdes som et surprise party. Hvis du ved at den gravide ikke vil bryde sig om denne form for overraskelse, er det værd at overveje hvem festen bliver arrangeret for og at det skal være en god og hyggelig dag for festens midtpunkt og ikke fest arrangørerne.
Hvis du/i beslutter jer for en overraskelses fest så sørg for, at én af jer har en aftale med jeres gravide veninde på dagen. Det ville være ærgerligt hvis hun pludselig skal noget andet på dagen eller fatter mistanke. En god ide kan være at alliere sig med hendes kæreste, ægtefælde, mor, svigermor eller andre der dagligt er omkring hende. Denne person vil kunne hjælpe med at sørge for at holde kalenderen tom denne dag.
Varighed
En langtrukken fest bliver hurtigt en død fest. Der skal være tid nok til det hele, men det må ikke trække ud i timevis. Et babyshower varer normalt 3 måske 4 timer en lørdag eller søndag eftermiddag, alt efter hvornår den gravide er bedst tilpas. Er hun fx. plaget af morgenkvalme så læg festen sidst på dagen. Er hun plaget af ben der hæver op efter en lang dag med tung mave, så lad hende nyde formiddagen uden hævede ben sammen med jer.
Festens arrangør og inviterede
Det er en kendt udfordring at “for mange kokke i køkkenet” sjældent er en god idé. Saml jer derfor et par stykker, som er primus motor for planlægningen, og som kan uddelegere til de andre, hvad de skal stå for. Benyt jer evt. af gruppechat eller føromtalte Facebookgruppe, hvor i kan spørge til gode ideer, fælles gaver, hjælp til det praktiske m.m. Dem der står for dagen skal være gode til at udvælge det der skal ske og skabe en god og sammenhængende dag.
Noget af det vigtigste er derfor at kende den gravide rigtig godt. Er hun til overraskelser, med alt hvad det indebærer af sjove lege, masser af gaver og pynt? Hygger hun sig derimod bedst hvis hun har kontrol og ved hvad der skal ske på forhånd? Eller vil hun sætte mere pris på et arrangement, hvor der er skruet ned for traditionerne og fx. planlagt et wellness ophold, graviditets massage eller tøsetur på cafe? Der er heldigvis mange måder at gøre det på, men husk på hvem det gøres for og hvem der skal have glæde af det i gør.
Arrangerer den gravide selv?
Det er blevet mere og mere normalt her hjemme at den gravide selv vælger at arrangere festen eller dele af denne. Er dette ikke tilfældet, så er det således at den eneste der ikke skal stå for noget på dagen, er den gravide, medmindre hun selv ønsker det selvfølgelig. Som udgangspunkt arrangeres et babyshower af de tætteste veninder, mødre, svigermødre eller nærmeste kollegaer. Gæstelisten består af de vigtigste kvinder i livet for den vordende mor. Det er dog de seneste år blevet mere almindeligt at have mænd med til et babyshower, da det ikke er forbudt at have gode kammerater eller fuldstændig unormalt at far også må komme med og fejre sin kommende baby. Tværtimod.
Som festens planlægger er det også dig der står for at uddelegere opgaver som pynt, borddækning, madlavning og lege. Hvis alle hjælper til, kan alle føle en fælles glæde i at give den kommende mor en fantastisk dag, der gør ventetiden lidt sjovere. Ender du med at stå med det hele selv, kan du hurtigt blive stresset og miste overblikket og gejsten. Det ville være synd for alle.
Invitation og antal inviterede
Hvem der skal inviteres med er op til dem der planlægger festen. Hvis den gravide selv er med til at planlægge dagen vil det dog være en rigtig god idé at få hende til at lave en liste med alle de personer, hun gerne vil have med. Således undgår i at glemme hendes søde kollegaer eller gamle studieveninder, selvom du aldrig har mødt dem. Husk at få inviteret alle i god tid, gerne en måneds tid i forvejen. Bliver babyshower arrangeret som et surprise party, vil det være fornuftigt at tage barnets far på råd. Han kan muligvis hjælpe jer med at få de rette kvinder inviteret og finde nummeret på disse.
I forhold til antal inviterede vil den nærmeste familie, bedste venner og nære kollegaer være et godt sted at starte invitationerne. Tænk over hvad den gravide kan klare og hvad hun er til. Skal det være en decideret fest med mange mennesker eller en hyggelig lille sammenkomst med de nærmeste? Denne begivenhed har til hensigt at give den gravide et energi boost op til fødslen, ikke stjæle de sidste kræfter der er tilbage.
Når du skal arrangere et babyshower, skal du sørge for, at sende invitationer ud i god tid, så gæsterne kan nå at forberede sig.
Babyshower tema
Tænker i at det kunne være sjovt og hyggeligt med et fest-tema? I givet fald er det en god ide at de aktiviteter, pynt og kager, som I planlægger, passer ind under dette tema. Dette vil gøre at det hele ser ekstra festligt ud.
Ved den gravide hvilket køn baby bliver, er hun kæmpe fan af rollespil, elsker hun økologi, naturen eller er hun kæmpe sportsfan? Tænk dette med ind i festens tema. Hvis hun fx. ved at det bliver en pige så er det med at tænke i den gravides yndlings pige farver. Dette kan tænkes ind i farver på tallerkener, kopper, blomster, servietter, bland-selv-slik, kagerne osv. Nogle hyggelige pige-aktiviteter ville også være på sin plads. Herunder wellness, the selskab, massage osv.
Leg og lad kreativiteten få frit spillerum. Lav fx søde små cupcakes med lyserøde eller blå sløjfer, der passer til barnets køn. Du kan også gå over i det lidt sjovere tema og bage boller der pyntes som bryster. Dette kan nemt gøres ved at lægge et lag hvid glasur på bollen og dutte dem, to og to, med en klat lyserød glasur på toppen. Elsker du at pynte kager så gå amok og lav små babyer i kager eller søde sut kager.
Regningen
Uha, den sure del, hvem skal betale for festen??
Dette er afgjort noget der skal aftales på forhånd og ikke under festen. Det er absolut en stemningsdræber hvis dette skal aftales mens den gravide lytter med. Traditionelt set så er det værtinden, altså hende som lægger hus til, som betaler gildet. Men som vi siger: “delt glæde er dobbelt glæde, og delt gæld er halv gæld”, så hvorfor ikke deles?? Så bliver det sjovest for alle, også efterfølgende, og der kan tænkes i lidt dyrere løsninger.
Husk at lægge et budget. Her skal medregnes penge til mad, drikkevarer, kage, pynt, ting til legene og gaver til dem, der vinder.
Hvem lægger hus til?
Hvis den gravide selv arrangerer sin fest vil det være naturligt at den holdes hjemme hos hende selv. Er dette ikke tilfældet så er det normalt at afholde babyshowers hjemme hos den gravides søster, tætte veninde, mor eller svigermor. Her vil i kunne pynte op i all hemmelighed med babyshower pynt og gøre klar til den store surprise fest i ro og fred.
Hvis du gerne vil slippe for at finde et privat hjem til festen, og samtidigt bryde traditionerne så kunne en ide være at i slår jer sammen om at give den gravide en lækker spa-dag. En dag hvor i sammen får ansigtsbehandlinger, manicure eller massage med en efterfølgende tur i spa-badet. En tur på cafe er også altid et hit eller hvad med en omgang graviditets massage eller fodbehandling til de ømme og måske hævede fødder?
Menu
Her er mulighederne mange med rig mulighed for at tænke den gravides behov ind i planlægningen af denne. Ud fra tidspunktet i har valgt, kan i planlægge formiddagskaffe, brunch, frokost, eftermiddagshygge eller aftensmad. Frugt og grønt er altid godt at have med på bordet lige meget hvilket måltid i vælger at servere. Ud over det sunde tilbehør hører en kage sig også til. Dette er uafhængig af hvilket tidspunkt på dagen i ønsker at mødes, især hvis den ovenikøbet matcher dagens tema. (For yderligere inspiration kig under afsnit “Tema”). En kage kan spises både som dessert eller være midtpunktet hvis i vælger at mødes til eftermiddagskaffe. Den skaber noget hyggeligt at samles omkring og er en fryd for øjet.
Husk at tænke ind hvornår på dagen den gravide er bedst tilpas og kan rumme at hygge sig med et måltid mad. Er hun slemt generet af morgenkvalme giver det god mening at holde en aften fest. Er hun mega træt om aftenen bør i overveje at mødes om eftermiddagen, får hun kvalme af varm mad og tung aftensmad, som fx boller i karry, så overvej en lettere ret osv.
Er i morgenfriske så vil en god måde at starte dagen på være ved at medbringe nogle lækre rundstykker fra bageren og spise formiddagskaffe sammen. Her er det en god ide at sørge for at uddelegere hvem der medbringer hvad. Herunder the, kaffe, pålæg, ost, pålægschokolade, smør, frugt, lidt grønt til ost, pålæg o.l. Lidt juice er også altid lækkert. Er det til brunch hører det sig til med røræg, pølser, små pandekager og bacon.
Frokost
Tænker i mere i frokost, så kan det f. eks være en nem og lækker tapas, pizzasnegle, nachos, en lækker salat, pølsehorn, frisksmurte sandwich, mini omeletter, pirogger, lækkert brød med forskellig pålæg, tarteletter, en suppe- fx. asparges suppe eller minestrone suppe, tærter osv.
Er i til den lidt mere uformelle udgave, hvor der ikke nødvendigvis behøver at ind tænkes en formel bordopdækning, er en det muligvis eftermiddagskaffe der matcher jer. En lækker eftermiddags bolle, lidt småkager, frugttærte, cupcakes, æblekage, gulerodskage, chokoladekage eller muffins vil være perfekt at medbringe.
Aftensmad kræver lidt mere tid og energi. Hvis det er dette i vælger vil det være en god ide at gøre det til en aktivitet at lave mad sammen. Dette er igen forbeholdt den gravides tilstand. Er man plaget af kvalme eller hævede ben i sidste trimester vil det at lave mad sammen kunne ende i en kæmpe fest brems. Forslag til aftensmad kunne være lasagne, bestil pizza eller anden take away, tapas, kylling, frikadeller, pasta carbonara, laks, indbagte pandekager, gryderet, burgere, sushi osv.
Husk at undgå alkohol. Det kan skade den lille baby i maven. Server gerne alkoholfrie drinks pyntet med sjov babyshower pynt.
Festens højdepunkt: Underholdning
Underholdning vil sagtens kunne være de ideer der er skrevet omkring tidligere i form af spa, fodmassage, graviditetsmassage o.l. Der vil mange steder være mulighed for også at kunne invitere en uddannet massør hjem til den gravide hvis festen ønskes afholdt i det private.
Elsker i at lave noget kreativt sammen så er det det man skal tænke ind i sin underholdning. Fx. kan i sammen lave den sødeste baby uro af papirklip og hæklede bamser, hjerter eller lignende. Man må gerne snyde lidt på forhånd J
Er i mere til et godt grin sammen så skal der leges. Husk små hyggelige gevinster til vinderen. Det gør det hele lidt mere festligt. Fx. En pose the, en æske chokolade eller lignende.
Forslag til lege:
1. Klip et stykke tråd eller riv et passende stykke toiletpapir over, som i gætter på passer på den gravide maves mål. Mål efterfølgende garn eller toiletpapir stykkerne på den kommende mors mave. Den person der kommer tættest på mavens mål vinder legen!
2. “Bund eller resten i håret”… Skift shots ud med sutteflasker, og fyld dem med mælk. Når alle har fået en sutteflaske, handler legen om at bælle indholdet så hurtigt som muligt. Der tages tid og den der ikke har bundet flasken, skal tømme resten i eget hår. En sjov leg, men måske især for dem der kigger på…
3. “Hvad har baby lavet i sin ble?” Den gravide får bind for øjnene og skal nu gætte forskellige bleers indhold. Her kan der fx. fyldes op med makrel i tomat i den første, nutella i nr. 2, leverpostej i nr. 3, syltetøj i nr. 4, yoghurt i nr. 5, remulade i nr. 6 osv. Den gravide må både føle, lugte og smage. Er i til den lidt mere delikate udgave kan gættelegen hede: “gæt en lorteble”. Her smelter i forskellig slags chokolader og fylder i forskellige bleer. Det er nu deltagerens opgave, med bind for øjnene at føle, røre og smage sig frem til de forskellige chokolade typer. Herunder f. eks mørk, lys, hvid chokolade, Snickers, Daim, Nutella osv.
4. “Gæt en børnesang”. Skriv omkring 10 børnesange på små sedler. Læg alle sedlerne i en skål. Del gæsterne i to. Læg forskellige instrumenter i midten fx en tromme, xylofon, maracas, fløjte, rasleæg, triangel o.l. De to hold skal nu skiftes til at trække en sang, som de skal spille. Holdets deltagere skal nu gætte, hvilken børnesang der er tale om. Ejer du og dine medarrangører ingen instrumenter så lav legen om til “gæt og grimasser” i stedet for.
5. “Hvem er jeg?” Alle deltagere tager et baby billede med hjemmefra. Nogle sørger også for at der kommer et med af den gravide. Alle billeder lægges på bordet. Deltagerne skiftes nu på at trække et billede og gætte hvem babyen er som voksen.
6. “Baby-madning”. Dette er en sjov og anderledes leg. Muligvis også lidt griset, men det sure med det søde J. Start med at lade den gravide/hovedpersonen udvælge sig sin “baby”. Babyen får nu hagesmæk på og skal fodres af mor der har bind for øjnene. Alternativt kan 4 af gæsterne alle få hagesmæk og bind for øjnene på. De inddeles nu i to hold. Hvert hold får en portion babymos og 2 små skeer. De to hold skal nu made hinanden på samme tid. Der tages tid og dem der først har tømt babygrøden er vindere. Det hurtigste hold vinder.
7. Quiz. Herunder er udvalget stort og et mindre udvalg kan læses i det følgende:
– Kahoot med spørgsmål omkring graviditet, den gravide og fødsler. Dette kræver tilgang til en computer/TV og at alle gæster har en mobiltelefon med.
– Tip 13 omkring graviditet og fødsler. Ved du f. eks hvad en livmoder vejer omkring terminsdato? Hvor meget udvider skeden sig under fødslen? Hvor lang tid varer en fødsel gennemsnitligt? Hvor mange har født i Danmark det sidste år? osv.
– “Hvem er babys ejermand?” Alle gæster skriver en lille sjov historie de gjorde som små babyer/børn. Alle gæsterne skal løbende skrive ned på en seddel hvem de tror hovedpersonen i historien er. Til sidst laves en opsamling på hvem der har flest rigtige gæt. Alternativt fortæller hver gæst en historie fra de selv var børn/baby. Hver gæst skriver ned om historien er sand eller falsk. Når alle har fortalt historier kommer sandhedens time. Hvem var den frækkeste, sjoveste eller mest uartige baby??
– “Sæt pris på baby”. Det er dyrt at få en baby, men hvor dyrt?? Del gæsterne i hold. Lav et diasshow over de udvalgte babyprodukter der skal anskaffes inden for det første leveår. Lad gæsterne gætte på hvor meget de forskellige ting koster, husk at fjerne prisen på billedet inden visning. De forskellige produkter ville kunne være: Klapvogn, tøj, legesager, aktivitetstæppe, babymad, stofbleer, bleer, sutteflasker vugge, babyseng, sengetøj, dyner, puder, sko, overtrækstøj og vuggestue. Husk selv at lave en udregning der er realistisk. Gæsterne får point for at komme tættest på. Denne leg kan også være en smule deprimerende for den vordende mor.
Hvis i har overvejet at give den gravide gaver, vil dette være et godt tidspunkt at give den på til lidt trøst og opmuntring.
8. Hvad er der i pusletasken??
Her må der kun føles ned i en pusletaske og ikke kigges. Der fyldes på forhånd 8 forskellige ting i tasken. Fx. sut, sutteflaske, ble, stofble, ammeindlæg, zinksalve, rangle og hagesmæk. Nu sendes tasken rundt og hver gæst skriver med på en seddel hvad hun tror hun har mærket. Hver gæst får maks. 1 min. til at føle. Den der kommer tættest på er vinder. Et fint lille tvist ville være at pusletasken var en gave til den gravide.
9. “Du bliver en fantastisk mor, fordi…..”. Køb en gæstebog og lad alle gæster skiftes på at skrive nogle søde ord til den vordende mor. Det er med garanti noget der vil varme meget længere tid end gaver.
10. “Tegn og gæt”. Skriv en masse baby relaterede ord ned på sedler og læg dem i en skål. Deltagerne deles ind i hold og en deltager fra holdet trækker en seddel. Nu skal resten af holdet gætte hvad der står på sedlen. Er i mere til gæt og grimasser, er det også super sjovt.
11. “Skift en ble”. To deltagere udvælges og skal på tid se hvem der hurtigst kan skifte en ble og give baby rent tøj på. Husk dukker til denne leg. Ønsker i at opgradere legen til voksen størrelse så kræves det to hold med tre deltagere pr. hold, 2 voksen bleer, relevant “babytøj” i voksen størrelse. Hvert hold udvælger sig nu en “baby” der lægger sig på tæppet på gulvet. De to andre deltagere hjælper nu hinanden med at få bleen sat på, (uden på deltagerens private tøj), og fortsætter med det baby tøj der er uddelt til hvert hold. Første baby i tøjet er vinderen.
12. “Baby dans”. Alle gæster får en stor pude eller bold under maven. Nu skal der danses “stop dans”. Muligvis er det den gravide der skal have lov til at sidde ned og styre musikken, imens hun nyder synet af en flok dansende, “gravide” veninder. En grænseoverskridende leg der vil få enhver til at trække på smilebåndet.
13. “Polaroid kamera + gæt en gæst”. Der anskaffes et polaroid kamera og baby udklædnings tøj, evt. lidt forskelligt babyagtigt decor, såsom en sut, hagesmæk, stor ble o.l. Alle gæster skiftes til at gå ind to og to i et lukket rum. Her hjælpes de ad med at få taget nogle sjove billeder af hinanden udklædt som baby. Der må gerne tages billeder sammen, men maks. to pr. billede, ellers bliver det for svært at se. Hvert billede limes ind i gæstebogen. Ønsker i ikke en gæstebog kan de limes ind i en billedramme eller gives til den gravide efter festen som et minde.
14. “Se så sød jeg var”. Her skal der forberedes en del. Mor og far til den gravide skal også i arbejde. Der indsamles videoer og billeder fra den gravide var baby. Dette vises under babyshower som en redigeret video med musik lagt til som lydfil på billederne. Dette vil med sikkerhed frembringe en lille tåre hos den vordende mor, der nu skal føre generationen og traditionerne videre og begynde at skabe egne minder med sin lille baby.
15. “Find 10 ord”. Forbered på forhånd 10 ord til to hold. Det skal være de samme ord til begge hold. Det kan f. eks være: hagesmække, babysitter, vuggestue, højstol, flaskevarmer osv. Bland rundt på bogstaverne i hvert ord og lad deltagerne samle de afklippede bogstaver til det rigtige ord. Legen er på tid og det hold med flest samlede rigtige ord til sidst har vundet.
16. “Krea hygge”. Er i ikke så meget til at lege, så er i muligvis mere til at underholdes med lidt kreativt? Fx. kan i sammen lave den sødeste baby uro af papirklip og hæklede bamser, hjerter eller lignende. Man må gerne snyde lidt på forhånd J hvis dette bliver for tidskrævende. Så er det en kendsgerning at babyer elsker at bygge med klodser. Så hvorfor ikke få nogle med personlige små tegninger? Dette kræver en tur i de kreative hobby butikker hvor der skal indkøbes klodser og maling. Evt. Kunne i dekorere body-stockinger, hagesmækker, stofbleer eller en kop til baby, med små søde citater og tegninger på? Kun fantasien sætter grænser.
Vi håber at ovenstående har fået kreativiteten frem så i selv er klædt på til en brain storm af ideer og sjove påfund.
Oppyntning
Det at pynte op til den store fest er intet krav, men mega hyggeligt, og det vil med garanti underbygge den gode stemning. Når der pyntes til babyshower så tænk i hvilke farver den gravide godt kan lide og ved hun kønnet på babyen vil det være oplagt at vælge tema farver efter køn.
Her følger en lille inspirations liste:
- Blomsterbuket
- Engangs bestik, kopper, tallerkener. (Er i til det lidt mere yndige så medbring personligt service. Det vigtigste er at den gravide slipper for opvask efterfølgende.)
- Servietter
- Guirlande
- Balloner (Gerne med en lille hemmelig hilsen gemt inden i hver ballon)
- Konfetti (evt. i form af et rør, som overraskelsesmoment når den gravide træder ind i rummet til surprise fest. Obs!! Fare for igangsættelse af fødsel)
- Tændstik æsker, pakket ind som mini gaver, til bordpynt.
- Lys til bordet
Til sidst...
- – TO DO liste i punktform:
Nr. 1. Ikke stress, men hyg dig i processen. Det vil have stor betydning for udfaldet at det har været sjovt at planlægge. Det er her de gode og kreative ideer bliver skabt.
Nr. 2. Undersøg hvordan den gravide har det? Kan hun holde til en fest?
Nr. 3. Hvem planlægger?
Nr. 4. Find dato hvor de nærmeste til den gravide kan komme.
Nr. 5. Inviter
Nr. 6. Planlæg (pynt, aktivitet, menu, tidspunkt, kagebager, indkøbsliste)
Nr. 7. Uddeleger (en indkøber, underholder, “fotograf”, dekoratør, kok, afledningsperson der kan lave en aftale i den gravides kalender)
Nr. 8. Fælles gave? Eller køb/lav selv gave.
Husk: Mor er i fokus
Dette er blot en kærlig reminder om, at et babyshower i bund og grund handler om at få den gravide til at føle sig omfavnet og elsket. Baby i maven tager rigtig meget fokus og energi hele graviditeten, men også tiden efter fødslen og de næste mange år frem. Babyshower er derfor en venindes gyldne anledning til at svøbe den vordende mor ind i kærlighed fra sine veninder!
Gør det til dit/jeres hovedmål for festen at den gravide selv får følelsen af, at hun også er i centrum – ikke kun den lille i hendes mave. Med dette i tankerne er vi sikre på at det vil lykkes for jer at komme i mål med en uforglemmelig dag.
Held og lykke!!!
Om Tidtilbaby.dk
Tidtilbaby har til formål at informere og vejlede forældre og kommende forældrene om alt fra de første tanker om det er ved at være tid til baby, til babyen er kommet til verden, og det går overe i mere praktiske ting, som råd og vejledning om produkter.
Kontaktoplysninger
E- mail: info@tidtilbaby.dk
Tlf.: 20774030